Tjee… jongens wat gebeurt er allemaal?

Ik ben er nog steeds beduusd van. Waar ik Corona ook eerst afdeed met ‘ach het is een griepje’, werkt nu het merendeel thuis, zijn scholen gesloten en sluiten steeds meer winkels. Maar ik zie ook mooie ontwikkelingen: het applaus voor onze zorghelden, elkaar helpen met opvang en ‘new (digital) business’ ontstaan. Corona zet ‘onze wereld’ echt op scherp. Dit artikel schrijf ik vanuit kansen, specifiek op het vlak arbeidsmarktcommunicatie.

De digitale dienstverlening krijgt een enorme ‘boost’. Winkels zetten in op online verkoop, ik zie originele cadeaubonnenacties en geweldige ‘take away maaltijden & acties’. Ook scholen gaan mee met digitale ‘classrooms’ en digitale weekopdrachten. Chapeau. Maar ook op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie verandert er het één en ander. Solliciteren gaat door, want ‘the show must go on’.

Solliciteren tijdens de Corona crisis

Mijn opdrachtgever, Eneco, is net als veel andere bedrijven gesloten, alleen de mensen die echt niet thuis kunnen werken, werken nog vanuit kantoor. Besloten is om sollicitatiegesprekken toch door te laten gaan via videoconferencing. Voor een eerste gesprek prima om zo te beoordelen of er een match is. Maar de werkplek en -omgeving is een belangrijk onderdeel van de ‘candidate journey’. ‘Ons’ mooie, bruisende kantoor met hippe espressobar en medewerkers kun je nu niet ‘in het echt’ ervaren. Maar ook daar zijn methoden voor die we komende periode verder uit gaan werken. Op een digitale manier toch de beleving overbrengen. (Bewegende) beelden en passende muziek kunnen hierbij veel doen.

En wat dacht je van de eerste werkdag tijdens dit Corona tijdperk?

Bijzonder om mensen op een digitale manier in te werken. Maar toch lukt het! Een warm welkom in deze situatie kun je versterken door het sturen van een leuk, passend cadeau naar het thuisadres. Wellicht is er een toffe teamfoto, waar je een passende tekst bij kunt zetten waardoor de nieuwe medewerker zich welkom voelt. Een klein gebaar, met een grote betekenis!

Ook hierbij geldt: denk altijd vanuit de kandidaat. Bekijk het recruitmentproces en beoordeel de verschillende stappen vanuit de kandidaat in deze ‘nieuwe situatie’. Bedenk passende alternatieven voor persoonlijk contact. En dit hoeft zeker niet saai te zijn 🙂

Corona: tijd van bezinning, gaan we meer solliciteren?

In deze tijd waarin veel mensen thuiswerken en georganiseerd sporten niet meer mogelijk is, breekt er een moment van bezinning aan. Nadenken over de toekomst en rondkijken bij andere werkgevers kan hierbij een onderdeel zijn. Zorg daarom voor een optimale ‘candidate experience’. De kunst is om zoveel mogelijk menselijke aspecten te verwerken in de digitale benadering. En ik weet zeker… dat gaat lukken!

Happy people makes happy people. Speciaal voor jou een bingokaart waarvan ik hoop dat deze helpt om je iedere dag te laten lachen.
Mensen, heads up! We rock it! En ik herhaal Rutte, want ik vind het een mooie uitspraak ‘let een beetje op elkaar!’