Ja, de droombaan bestaat…
Maar helaas voor jou, ik heb hem 😉
Alleen ik verwaarloos mijn eigen marketing en communicatie, want ik laat veel te weinig zien.
Doet mij denken aan het spreekwoord ‘bij de loodgieter, lekt de kraan’. Ik geef je graag een samenvatting van al het leuks waar ik mee bezig ben (geweest).
Ik zocht een baan waar ik met veel dingen bezig kon zijn en waarmee ik echt waarde kon toevoegen. Een baan met afwisseling en met blijvende uitdaging! En die heb ik gevonden. Dagelijks werk ik aan uitdagende marketing-/communicatieopdrachten voor diverse opdrachtgevers.
Mooi verhaal hoor ik je denken, maar wat doe je dan allemaal?
Van strategische advisering tot uitvoering. En juist die afwisseling maakt het enorm leuk. Uitvoeren wat je bedenkt, finetunen en monitoren om zo elke keer beter te worden. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een slim uitgekiende marketing-/communicatiemix zorgt voor een versterking en resultaat!
Lekker containerbegrip: marketing-/communicatiestrategie
Ja, eens. Ik maak het graag concreet. Voor Van Dijk heating heb ik bijvoorbeeld de marketing-/communicatiestrategie opgesteld. Om zo beter zichtbaar te worden bij leveranciers maar ook bij internationale glastuinbouwondernemers. Om doelen te bereiken, is ingezet op online advertenties, nieuwsbrieven met mooie klantervaringen, een passende beursstand voor (internationale) vakbeurzen en diverse publicaties in gerenomeerde agrarische media. En de ontwikkelde huisstijl is natuurlijk vastgelegd in een aantrekkelijk huisstijlhandboek zodat het voor iedereen mogelijk is om de juiste huisstijl toe te passen.
Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
Heel werkend Nederland kampt met dezelfde uitdaging. Hoe vind ik de juiste mensen? Zo ook een zorgorganisatie waar ik sinds enkele maanden voor werk. Hoe val je op en hoe zorg je ervoor dat je als een aantrekkelijke werkgever wordt gezien? Hiervoor heb ik een plan opgesteld met voorbeeld uitwerkingen van uitingen. Voor de vakantie heb ik dit mogen presenteren.
Tof om de enthousiaste reacties te zien en te merken dat ‘net even anders dan anders’ werd gewaardeerd. Veel meer kan ik er helaas nu nog niet over delen, maar zodra dit mogelijk is, doe ik dit natuurlijk met trots!
Nieuwsbrief passée? Welnee!
Het regelmatig (maar niet te vaak) uitbrengen van een nieuwsbrief zorgt voor een hogere klantbetrokkenheid en betere zichtbaarheid. Wat hiervoor nodig is? Goede inhoudelijke artikelen, een verfrissende insteek en goede timing om de nieuwsbrief te versturen. Voor 2 opdrachtgevers verzorg ik een nieuwsbrief. Door monitoring en echt iets te doen met de inzichten, merken deze opdrachtgevers echt het verschil. In herkenbaarheid maar ook in de verkoop.
‘Als de nieuwsbrief uit is gekomen, zijn er opvallend meer brochureaanvragen’, aldus één opdrachtgever.
Het gebeurt online…
Waar je vroeger het verschil maakte met een originele, tastbare uiting. Nu moet je zorgen dat alles online op orde is. Het maken van websites vind ik nog steeds ontzettend leuk om te doen, passend bij de (huis)stijl van de opdrachtgever en tot in de puntjes doorgevoerd. Ook het schrijven voor internet is ontzettend belangrijk (SEO), want je wilt natuurlijk ook goed gevonden worden. Vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid zijn belangrijke kernwoorden! Maar met alleen een website ben je er niet, je moet zorgen dat mensen deze ook (gaan) bezoeken. Ook hier heb ik opdrachtgevers verder mee geholpen. Ieder vraagstuk vraagt een andere strategie.
Toffe evenementen, ook daarmee maak je het verschil
Eigenlijk gaat het om het totaalplaatje. Alles moet kloppen. Voor de Tuinbouw Ondernemersprijs organiseerde ik samen met Diana Duijvestein de uitreiking voor deze mooie prijs. Na 2 jaar kon het weer. En dit jaar in de Floriade en in aanwezigheid van minister Staghouwer (maar die was helaas verhinderd op het laatste moment). Gelukkig was Guido Landheer, plv Directeur Generaal van Ministerie van LNV aanwezig om de prijs uit te reiken. Resultaat: mooie verslaglegging via social media (Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter) en landelijke aandacht in diverse kwaliteitskranten.
En dan ook nog het Foute(n) Festival. Ik organiseerde dit samen met Denise, Marjolein en Wendy voor mijn opdrachtgever Waterweg Wonen. Want op fouten maken ligt nu eenmaal een taboe. Wat als we dit taboe er nu eens afhalen door er vanuit een thema op een leuke, informele manier bij stil te staan? Zo ontstond het Foute(n) Festival. Met een fout beeldmerk, een oproep om in foute kleding naar het evenement te komen, het samenstellen van een foute afspeellijst en inspiratie waarom fouten maken moed.
Resultaat: een tof evenement met een mooie mix van inspiratie, gezelligheid, verbinding en gekkigheid. En zeg nu zelf als je bovenstaande foto ziet, wat een toffe club is dat!
Communicatie kan bijdragen aan gedragsbeïnvloeding
Wat als je het gedrag van mensen wil veranderen? Is dit mogelijk met communicatie?
Waterweg Wonen maakte 2 jaar geleden een plan om een energiedisplay onderdeel te maken van de dienstverlening. Een schermpje waarop de huurder zijn/haar energieverbruik ziet. Met als doel met dit inzicht en aanpassingen in het gedrag de energierekening betaalbaar te houden. Dit werd extra urgent doordat vorig jaar de energietarieven fors stegen. Helaas doen ze dit nog steeds. Ik gaf de marketing-/communicatiestrategie vorm. Belangrijk onderdeel was de interne lancering, ik schreef hierover een artikel. Dit zorgde er onder andere voor dat de helft van de medewerkers zich op heeft gegeven om energiedisplays bij huurders te installeren.
Bijna 1.000 huurders hebben op dit moment een energiedisplay cadeau gekregen van Waterweg Wonen. Deze is geïnstalleerd en de huurder heeft hierover uitleg gekregen. Na de zomervakantie staan de communicatieactiviteiten in het teken om de energiedisplay te (gaan) gebruiken om zo meer bewustzijn te creëeren en de huurder te bewegen om bewust(er) om te gaan met energie (gedragsverandering).
Passenden beelden, zijn zo ontzettend belangrijk
Fotografie is mijn passie. Voor mijn opdrachtgevers investeer ik in goede beelden. Want zeg nu eens eerlijk, hoe vaak lees jij nog echt op internet? Je wordt toch als eerste gegrepen door beelden?
En nu… zomervakantie
Tijd om te ontspannen en op te laden! Te genieten van mijn heerlijke gezin. Ik ben ontzettend trots op mijn jongens. De oudste (16) is geslaagd en de jongste is met een prachtig rapport over naar de tweede klas van de middelbare school.
‘Never a dull moment’ tijdens onze vakantie. Want met 3 stoere mannen die nergens bang voor zijn, kom je nog eens ergens. Hoog in de bomen, bungelend aan een zekering, tokkelend door de bossen of met een forse snelheid van een ‘jumpglijbaan’ middenin een gigantisch meer. Enkele activiteiten van vorig jaar. Dit jaar bezoeken we de Ardennen en trekken we rond door Frankrijk, waarbij we ook een bezoek willen brengen aan Monaco. Want hé ook autosport zit diep in het DNA. Ontzettend veel zin in!