Effectief werven gebeurt online

Wat een prachtig vak is recruitment marketing. Ik vind het vooral mooi om te zien en te merken dat recruitment en marketing steeds dichter naar elkaar groeien. Want online media bieden ontzettend veel kansen om effectief te werven.

Na een goede voorbereiding en het selecteren van de juiste partners, begint het echte werk! Online campagne voeren! Waar moet je aan denken voor het effectief online werven van de juiste kandidaten?

‘Organisaties praten niet’

Mensen die mij wat langer kennen, hebben mij dit vast al eens horen zeggen. Ondanks dat je werft voor een organisatie, is het krachtiger om de medewerkers aan het woord te laten. Wat maakt voor hen de organisatie of de functie zo leuk en uitdagend? Mooie, sprekende foto erbij en je hebt een ware ‘eye-catcher’ op je werkenbij-website en social kanalen.

effectief werven doe je online

Meten = weten

Campagnes kosten geld, maar leveren zeker ook iets op. Zorg voor een goede analyse vooraf en een goede monitoring zodat je ook tijdens de campagne kunt optimaliseren. Meestal is de werkenbij-website gekoppeld aan een Applicant Tracking System (ATS). Naast dat de sollicitaties op één plek binnen komen, biedt dit systeem ook mogelijkheden voor monitoring en analyse. Hierdoor is het mogelijk om te achterhalen hoeveel keer een bepaalde vacature bekeken moet worden om uiteindelijk de juiste ‘hire’ te krijgen. Ook kun je meestal chterhalen welke sites bezocht werden voordat een kandidaat solliciteerde. Welke site(s) leverde(n) uiteindelijk een hire op? Interessante info om gericht campagne te voeren.

Google for jobs

Lang aangekondigd, maar in Nederland nog (steeds) niet live. Wel is het slim om je werkenbij-website alvast aan te passen op de komst van Google for Jobs. Want vooral de actief werkzoekenden zullen hier veel gebruik van gaan maken. Structured data is the key, want daar is de techniek achter Google for Jobs van afhankelijk. Ook een XML sitemap of API is nodig. Denk daarnaast ook aan de volgende punten voor een optimale vindbaarheid in Google for Jobs:

  1. Vermeld, publicatiedatum, einddatum en werkgever
  2. Zorg voor herkenbare functietitels
  3. Zorg voor een goede omschrijving
    (let op: de eerste regels zullen als ‘snippet’ worden weergeven. Verkoop je vacature dus in de eerste zinnen.)
  4. Locatie (adres)
    hoe dichter bij het IP adres van de gebruiker, des te groter de kans dat de vacture verschijnt. 
  5. Basissalaris
    Dit weegt zwaar mee in de vacature.
  6. Soort dienstverband
  7. Interne referentie

Hypertargeting voor volume/schaarse profielen

70% van de Nederlandse beroepsbevolking is latent werkzoekend. Met hypertargeten kun je heel gericht zoeken naar functietitels in een regio. Hypertargeting werkt op veel diverse social media kanalen. Zo haal je dus echt het optimale uit je budget. 

Data is the key! Naast een goed creatief concept en het inzetten van de juiste middelen, kun je online ook continue optimaliseren. Werk hierbij vanuit data en input van de recruiter. Solliciteren de juiste kandidaten?