Hoe vind je technisch talent?

Vorig jaar heb ik een half jaar mee mogen werken aan de arbeidsmarktcommunicatie en employer branding voor Eneco. Want ook voor het aantrekken van de juiste mensen is het goed om campagne te voeren. Supertof om te zien dat deze week de campagne live is gegaan. Wellicht leuk om wat achtergrondinformatie te delen.

Eneco werkt hard aan de energietransitie. Duurzame energie, ‘van gas los’, windenergie, zijn zomaar wat termen die vragen om technisch talent. Met de beoogde groei van Eneco op het gebied van warmte, is ook de vraag naar technisch talent toegenomen. Technici zijn gewild en kunnen dan ook kiezen uit tal van banen. Hoe zorg je ervoor dat jij opvalt en deze technische specialisten graag bij jou willen werken?

In verschillende divisies bestond een wervingsvraag voor goede technische medewerkers. Deze schaarse functies worden nu ingevuld door gebruik te maken van een detacherings- of wervingsbureaus. Uiteraard kost dit geld, voor iedere functie opnieuw. Hiervoor bedacht ik, samen met collega employer branding Hanneke van der Velden, een plan.

Als deze divisies nu eens gaan samenwerken en samen geld willen investeren, dan kunnen we een toffe ‘awareness’ campagne opzetten. Met als doel: Eneco positioneren als aantrekkelijke technische werkgever in de mindset van de doelgroepen (ook toekomstige). 

Om bereik te genereren en de doelgroep aan te spreken, is geld nodig. Voor zowel inhoud als de mediastrategie. Via een presentatie wisten we diverse technische MT-leden te overtuigen van het nut en noodzaak van een dergelijke campagne. Daarna begon de klus, hoe verdelen we het budget? Welke bureaus kunnen ons het beste hierbij helpen? Diverse briefings werden geschreven en diverse pitches werden beoordeeld. 

Eén doel hadden we heel helder voor ogen. Door nu te werken aan het beeld van ‘Eneco als aantrekkelijke technische werkgever’ daar plukken de business units later de vruchten van. Ook technische studenten en leerlingen vormen een interessante doelgroep. Velen wisten niet eens dat Eneco zulke toffe functies had. ‘Ik dacht dat Eneco al het technische werk uitbesteedde’, was een opmerking die we veelvuldig hoorden.

In samenwerking met WijZE (contentcreatie) en Mindshare (mediastrategie) zijn 2 campagnes bedacht: één voor de MBO-doelgroep en één voor de HBO doelgroep. Beide onder de noemer ‘het echte werk’. ‘No-nonsens’, liefde voor het vak, maar ook oog voor het privéleven.

Want, het echte werk begint na werktijd.

In deze campagne vonden we het naast de varieteit van werken in de techniek, ook belangrijk om in te zoomen op een goede werk- en privébalans. Zeker voor deze doelgroep, merkten we. Die stoere technische mannen, hebben vaak ‘een papadag’ of ‘zorgverlof’ en vinden het belangrijk om er ook te zijn voor hun kinderen en tijd te besteden aan hun hobby’s.

Superfijn om na mijn opdracht ook nog mee te mogen werken aan de verdere opzet en invulling van deze campagne. Ella, Esther, Patricia, Jessica, het was een feestje om met jullie samen te werken.

Met trots deel ik dan ook de twee campagnefilms. Gemaakt met echte technische collega’s. Via social media, Dumpert en andere relevante sites, zul je snippets zien als je tot de doelgroep behoort. Ook zijn er fragmenten opgenomen waarin medewerkers aangeven waarom het fijn werken bij Eneco is. Wat voor hun ‘het echte werk inhoud’. Gevarieerde content die via een uitgelezen mediastrategie getoond wordt aan de doelgroepen.

Want dat is het voordeel van campagne voeren via social. Je kunt heel gericht targetten. En mocht je nu zin hebben gekregen in zo’n leuke technische uitdaging. Je kunt solliciteren via www.werkenbijeneco.nl

Uit ervaring kan ik vertellen dat Eneco echt een toffe werkgever is. Benieuwd geworden naar de rest van de films, bekijk dan het YouTube kanaal van Eneco. Enne… vergeet vooral niet te solliciteren!