Emotie in werving

Hoe val je op als werkgever?
Echt niet alleen door goede arbeidsvoorwaarden.
De kandidaat is op zoek naar meer. Het moet fijn werken zijn en je werk moet ‘ertoe doen’. Emotie verwerken in je arbeidsmarktcommunicatie werkt.
Maar hoe doe je dit slim?

De tijd is voorbij dat je een vacature plaatste op je website en geschikte kandidaten zich vanzelf melden. De krapte op de arbeidsmarkt en de grote hoeveelheid openstaande vacatures, zorgen ervoor dat je als werkgever op moet vallen en jezelf moet onderscheiden. Maar hoe doe je dit slim? 

Echt niet door alleen te vertellen wat er in een ondernemingsplan staat. Kandidaten zijn op zoek naar meer. Hoe is de werkomgeving, wat draag je met de werkzaamheden bij? Wat maakt het werken bij organisatie of bedrijf [X] zo leuk? Zaken die inspelen op het gevoel. Door in te spelen op de emotie, zullen de beoogde kandidaten eerder in beweging komen. 

Het draait om emotie!

Maar hoe achterhaal je die gevoelens?
Maak slim gebruik van de mensen die er al werken. Voor een opdrachtgever, waar ik de arbeidsmarktcommunicatie vorm mag geven, organiseer ik binnenkort een toffe brainstormsessie om deze zaken te achterhalen. In 2 uur tijd op zoek naar ‘de sparkles’ die een warm gevoel geven bij toekomstige kandidaten. Dat is het doel!

Opbouw van een brainstormsessie

Om een effectieve brainstormsessie op te zetten is het goed om goed te weten waar je over gaat brainstormen en stil te staan bij de gewenste resultaten.

Fase 1: bepaal het doel!

Ik werk hiervoor vanuit een duidelijke, prikkelende vraagstelling.
Dus niet: ‘Hoe geven we de arbeidsmarktcommunicatie voor X vorm’.

Maar bijvoorbeeld wel:

Hoe zorgen we ervoor dat mensen in de rij staan om te werken bij organisatie/bedrijf [X]?

Fase 2: verzamelen van ideeën, hoe meer hoe beter!

Ter inspiratie ben ik op zoek gegaan naar leuke technieken. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste informatie ‘boven water’ krijgt?

Belangrijk mededeling vooraf. Bij een brainstorm is niets te gek. Het gaat om de hoeveelheid ideeën.

Techniek 1: wisselen van rol
Je bent vandaag een medewerker van team X wat zorgt ervoor dat jouw hart een sprongetje maakt om te werken bij X?

Techniek 2: keer het om
Wees eerlijk, soms is het nu eenmaal makkelijker om in problemen te denken dan in oplossingen. Laten we dit gebruiken!

We draaien de probleemstelling om en we gaan op zoek naar het meest negatieve scenario. Lachen gegarandeerd!

Iedereen schrijft oplossingen op, natuurlijk keren we de oplossingen daarna om. We gaan nog een keer brainstormen maar dan voor de originele probleemstelling. De antwoorden van de vorige sessie geven ongetwijfeld nieuwe inzichten waar je echt iets mee kunt!

Techniek 3: de tijdmachine
We stappen in de tijdmachine, we gaan terug naar de tijd dat jij ging solliciteren bij organisatie X. Waarom solliciteerde je? En wat gebeurde er na die sollicitatie?
Doel: naast de emotie krijgen we ook inzicht in de totale candidate journey in beeld brengen. Want in mijn optiek houdt goede arbeidsmarktcommunicatie niet op bij het aanspreken van potentiële kandidaten.

Techniek 4: maak het bloemig
Samen maken we een lotusbloem. De vraag staat in het midden en daar omheen 8 associaties. Rond die 8 associaties noteer je weer 8 nieuwe associaties.

Fase 3: terug naar de realiteit

En tot slot fase 3. Heel wat ideeën zijn verzameld. Met elkaar maken we een selectie en brengen we het terug naar realistische ideeën. Ideeën die ik verwerk in een strategie. En schrik niet van dit moeilijke woord. Een strategie is gewoon de beschrijving van de weg naar jouw doel. Het zorgt ervoor dat je heel gericht kan werken!