1 jaar ondernemer

Vandaag, precies een jaar geleden, stapte ik de Rotterdamse Kamer van Koophandel binnen om Estagram in te schrijven. Het begin van mijn ZZP-carrière en wat voor één!

Het jaar is letterlijk voorbij gevlogen. Een goed teken. Een jaar in het teken van creativiteit, ontwikkeling en het ontmoeten van leuke, inspirerende mensen.En dat allemaal in één jaar, dat proeft naar meer.

Maar om ook de andere kant te schetsen… Ook was ik weleens onzeker. Doe ik het wel goed? Daar waar veel collega’s zich echt specialiseren in één communicatieaspect, zoals bijvoorbeeld WordPress websites ontwikkelen, kan ik dit niet. Ik kies hier (zeg ik nu) bewust niet voor. Ik ben graag ‘in de volle breedte’ bezig. Van strategisch advies, tot uitvoering. Zo kun je bij mij terecht voor een communicatieplan maar ook voor de uitvoering van middelen: van huisstijlontwikkeling tot websiteontwikkeling, schrijven van teksten  en het opzetten en uitvoeren van campagnes. Als ik de kennis niet in huis heb, werk ik graag samen met andere freelancers waar ik ‘een klik’ mee heb. Voor de klant blijf ik altijd het aanspreekpunt.

Het vervolg

Dat is er zeker. Ik kijk met een trots gevoel terug op alle projecten waar ik aan heb mee mogen werken. Een overzicht vind je in mijn portfolio. Ik ontmoette dit jaar nieuwe mensen, maar ook oud-collega’s zochten mij op. Super! Wat ik vooral heel fijn vind als ZZP-er, is het gevoel van vrijheid. Dit zorgt bij mij voor veel creativiteit. Heerlijk!

Maar natuurlijk heb ik ook wensen voor het vervolg. Zo wil ik mij volgend jaar graag verder ontwikkelen op het gebied van jongerenmarketing. En hoop ik dat ik mooie projecten mag uitvoeren voor en in de agrarische sector.

Estagram jongerenmarketingFocus op jongerencommunicatie en -marketing

Millennials (geboren tussen 1980 en 2000) en Generation Z (geboren tussen 1995 en 2010) vergaren op een hele andere manier hun informatie. Dit vraagt ook om een andere wijze van communiceren. Wist je dat ik ooit, in 2000, mijn afstudeerscriptie al schreef over jongerenmarketing? Dit aspect blijft mijn aandacht houden. Daarom maak ik van dit aandachtsgebied mijn focuspunt voor volgend jaar. Ik ga mij hier verder in ontwikkelen op verschillende manieren.

Communicatie voor het verder profileren van de agrarische sector

Zoals enkelen wellicht weten, draag ik de agrarische sector een warm hart toe. Ik heb dit jaar een prachtig project voor de Stichting Tuinbouw Ondernemersprijs mogen uitvoeren. Eerder ontwikkelde ik een geweldig concept en communicatieve uitwerking voor komkommersticks. Helaas heeft dit concept (door omstandigheden) nooit het daglicht gezien. Maar ik geloof er nog steeds in.

Ik vind dat ondernemers in de agrarische sector een eerlijke prijs verdienen voor hun product(en). Marketing is hierbij een ‘must’ in mijn ogen. En voor ieder budget zijn er mogelijkheden. Dus heb je een mooi agrarisch communicatievraagstuk waar je hulp bij nodig hebt? Laten we eens sparren! Daar groeien we samen van!

En voor nu… Cheers! Een warm dankjewel aan al mijn klanten die ervoor hebben gezorgd dat ik iedere dag opstond met een lach en mijn creativiteit kwijt kon in allerlei mooie trajecten en producten.