Jaaroverzicht 2020

Het jaar van de magische cijfers. Een prachtig jaar met uitzicht op onder andere het Songfestival in Rotterdam. De start van mijn nieuwe opdracht bij Eneco. Maar ook in maart de eerste lockdown. Pats, boem, thuiswerken, thuisonderwijs, veel winkels dicht, ouders minder zien. Mennnnn… wat gebeurt er allemaal. Corona dat al snel geen ‘griepje’ bleek, mensen werden er echt heel ziek van. Angstig, vooral om het lot van ouders, schoonouders en ouderen. En om veel lieve vrienden die in de frontlinie (zorg) werken. Maar ook een jaar waarop ik op professioneel vlak trots terugkijk. Ik heb lang niet alles benoemd, want dan zou dit artikel nog langer worden, maar zoom in op de grotere projecten waaraan ik heb mogen werken.

Januari

Een toffe start van het nieuwe jaar; namelijk een opdracht als recruitment marketeer / employer branding bij Eneco. Met een uitdagend vraagstuk. Employer branding heeft zin en biedt een organisatie veel voordelen, vooral op de lange termijn. Bij Eneco is het werven van medewerkers een vraagstuk vanuit de verschillende afdelingen. Dit komt bij elkaar bij de afdeling recruitment. Voor moeilijk invulbare vacatures wordt gebruik gemaakt van een bureau, maar dat kost geld. Iedere keer weer. Dus hoe  mooi zou het zijn om verschillende afdelingen binnen Eneco te overtuigen van het nut en de noodzaak van employer branding vanuit het merk Eneco, eventueel toegespitst op een vakgebied? En dan vooral aan de hand van concrete acties,  ‘geen woorden maar daden’ (lees: resultaten).

En natuurlijk stond januari ook in het teken van de de uitreiking van de Tuinbouw Ondernemersprijs. Social media speelt een belangrijke rol in het communicatietraject rondom het bekendmaken van de genomineerden en de daadwerkelijke uitreiking van de prijs tijdens de feestelijke nieuwjaarsbijeenkomst in de Keukenhof. Voor de Tuinbouw Ondernemersprijs verzorgde ik de social media. De uitdaging: het hele jaar door aantrekkelijke content maken.

Prominent-Tuinbouwondernemersprijs

Prominent won in 2020 de Tuinbouw Ondernemersprijs

Februari

Voor Eneco stond de maand februari in het teken van de start van een traineecampagne voor Eneco Energy Trade. Doel: het werven van 6 high potentials voor een uitdagend tweejarig traineeship met capaciteiten om door te groeien naar MTplus niveau. Binnen 3 weken moest de campagne live zijn. En de uitdaging was ambitieus:

Binnen 3 maanden 500 kwalitatief hoogwaardige sollicitanten werven die voldeden aan het ambitieuze profiel.

Een campagne op Touch/Tell/Sell niveau, passend bij de Eneco huisstijl en aanspreekbaar voor de doelgroep: jonge WO-studenten.

LinkedIn bericht werving trainees

Maart

Vrijdag 13 maart, de start van de eerste lockdown. Wat een impact, vanuit het bruisende Eneco gebouw, waar ik aardig mijn weg begon te vinden, ineens thuiswerken. Vergaderen via Teams, geen espressobar meer waar je de heerlijkste koffie kon halen en thuisonderwijs. Lees: hoe beweeg ik mijn puber om deze periode vooral niet als één lange vakantie te zien en dat het ook vooral de bedoeling niet is, om in te loggen in Teams, camera uit te zetten en ondertussen te gaan gamen…

En vanuit mijn ooghoeken zag ik de schrijnende situatie, vooral bij bloementelers. Product storten doordat de complete afzetmarkt in elkaar was gekelderd. (deja vu EHEC). En mensen die mij een beetje kennen, weten hoe zeer dit aan mijn hart gaat.

Dus tijd voor actie: op 26 maart lanceerde ik www.productenuitlansingerland.nl. De website waar particulieren in één oogopslag kunnen zien waar ze producten rechtstreeks bij de teler kunnen kopen. En dan niet een kale website, maar compleet met vormgeving.

Wat een succes! Dagelijks ruim 600 bezoekers en ontzettend veel enthousiaste reacties. Ik heb zelf geïnvesteerd in de hosting en het claimen van de domeinnaam en ik bedacht dat het leuk zo zijn of het echt gedragen wordt door de community. Ik heb er een ‘geef-actie’ aan gekoppeld. Bijna 500 euro is gedoneerd. Tevens heb ik pogingen gedaan om de content echt van de community te laten zijn. Dus: niet alleen informatie ‘halen’ maar ook brengen en eventuele wijzigingen doorgeven. Ook dit is, voor een klein deel, van de grond gekomen.

Website Producten uit Lansingerland

Tevens werken we achter de schermen aan het optimaliseren van www.werkenbijeneco.nl:

• optimaliseren van candidate experience
  • voorbereiden op Google for jobs
  • werken met expertisepagina’s
  • werken met talentpooling

Daarnaast zetten we ook meer in op social media. Zo introduceren we een Insta Tak Over, met als doel dat je via de collega zelf meer beeld krijgt over zijn/haar functie.

De lokale media pakken het initiatief Producten uit Lansingerland op.

En: de traineecampagne vraagt bijsturing. De bedachte inhousedag moeten we virtueel gaan organiseren. We breiden de campagne verder uit op ’tell’ niveau door inhoudelijke blogs te publiceren van voormalige trainees. Hiermee geven we echt inhoud aan deze unieke ‘lifetime experience’. En laten we zien dat naast een sterke inhoudelijke ontwikkeling, er ook ruimte is voor ‘fun’. Tijdens het tweejarig traineeship ontstaan mooie vriendschappen.

Mei

Tijdens de virtuele inhousedag op 7 mei krijgen geïnteresseerden een virtuele tour over de imposante Energy Trade floor van Eneco. En Energy Trade experts beantwoorden vanuit een studio vragen van de deelnemers. Een goed gewaardeerde virtuele Inhousedag. ‘Ik heb meer beeld gekregen van de mooie uitdaging die een trainee te wachten staat’, aldus één van de deelnemers.

Dit is tevens de laatste maand van de Energy Trade campagne, de 500 beoogde sollicitaties worden gehaald. Yes!

Ook werk ik in deze maand het idee verder uit om een eigen scheurkalender op de markt te brengen. Een lang gekoesterde wens. Haalbaar of niet?

Na het bijna afronden van de traineecampagne ligt er een ander uitdagend vraagstuk te wachten. Eneco wil groeien op het gebied van warmte, hier zijn goede mensen voor nodig. Heel veel goede mensen, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Maar, deze technische mensen zijn schaars. Vanuit verschillende afdelingen ontvangen we vragen of we kunnen helpen om snel de juiste mensen te vinden. We smeden een plan en we kijken hierbij verder dan alleen het ‘hier en nu’. Want juist door het investeren op het positioneren van Eneco als aantrekkelijke werkgever op lange termijn, zullen doelen gehaald worden. Het plan wordt gepresenteerd aan verschillende technische afdelingen en MT’s.

expertisepagina techniek werkenbij website Eneco

Vacatureteksten zijn een belangrijk component in de hele ‘candidate journey’. Via instructie en een zogenaamd copydoc geven we de recruiters inspiratie om de vacatureteksten op een wervende, passende manier te schrijven en te publiceren. Daarnaast zorgen we ervoor dat met een paar drukken op de knop de recruiters een vacaturetekst kunnen publiceren op de werkenbijeneco-website, verrijkt met passende beelden en films! Met als doel: de kandidaat een zo passend mogelijk beeld te geven.

Juni

Het blijkt moeilijk om uit de grote hoeveelheid sollicitaties uiteindelijk 6 trainees te selecteren. Het niveau is ontzettend hoog. Binnen Eneco wordt gelobbyed bij andere afdelingen, want het is doodzonde om talenten te laten lopen. En met succes, ook voor andere posities worden sollicitanten benaderd. Een win-win situatie. We hebben optimaal effect uit de traineecampagne.

Het idee om een eigen scheurkalender uit te brengen, lijkt haalbaar. In juni vind ik de juiste leverancier. Want ik wil geen normale scheurkalender, zo heb ik specifieke wensen voor het materiaalgebruik. Maar de priijs moet uiteraard ook proportioneel blijven. En yes, ook dat lukt.

En… de handen zijn op elkaar van verschillende technische afdelingen binnen Eneco om met elkaar te investeren in een employer branding campagne. Doel: Eneco op lange termijn positioneren als aantrekkelijke technische werkgever. Voor verschillende doelgroepen (MBO-HBO-WO) en verschillende functies. Dit is echt een doorbraak, want het is nog niet gelukt om afdelingen op deze manier met elkaar te laten samenwerken op het gebied van werving. We ploppen, weliswaar virtueel, met elkaar de campagne.

Juli

Eind juni is mijn toffe interim klus voor Eneco afgerond, maar ik krijg de vraag of ik de techniekcampagne verder wil helpen opzetten. Super tof, andere constructie (echt als ZZP-er en niet meer als inhuur) maar mooi om hier een vervolg aan te mogen geven.

Tevens is dit de maand van een heerlijke vakantie met het gezin, net over de grens in Frankrijk en werk ik in juli en augustus het idee voor de hippe scheurkalender verder uit. Ja, want zo gaat de scheurkalender heten. En ik bedenk dat ik naast Estagram, Tekstagram op wil richten. Onder dit label wil ik de hippe scheurkalender uitbrengen en een eigen stationary-lijn uitbrengen.logo Tekstagram

Augustus

Start van een nieuwe interim opdracht bij Stroomopwaarts. Het participatiebedrijf van gemeenten Vlaardingen, Maassluis en Schiedam. Een organisatie waar mensen uit deze gemeenten terecht kunnen voor bijvoorbeeld een bijstandsuitkering. Het doel van Stroomopwaarts is echter om deze klanten weer ‘rijp’ te maken voor de arbeidsmarkt. Want werk levert zoveel meer op dan alleen geld.

Ik mag mij bezig houden met het vraagstuk ondernemersbenadering. Want voor bovenstaande opgave zijn uiteraard ondernemers, bedrijven, organisaties nodig die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Binnen Stroomopwaarts wordt gewerkt aan de doorontwikkeling, want door het samenvoegen van verschillende organisaties vijf jaar geleden is dit moment van ‘finetuning’ vanuit het uitgangspunt klant centraal.

Deze maand krijg ik meer inzicht in Stroomopwaarts. Prachtig om te zien dat het Werkleerbedrijf op verschillende locaties (de voormalige sociale werkplaatsen) nog steeds zo’n mooie rol vervullen in het geheel. En super om te zien dat onder andere organisaties zoals Deelfruit en Pieter Pot de waarde inzien van het werk uitbesteden aan een Werkleerbedrijf. En zo zijn er nog meer mooie organisatie. Meer lees je o.a. in mijn blog de magie van sociaal ondernemen.

(foto Stroomopwaarts)

September

Hét Sociaal Economisch Netwerk (SEN) is één van de initiatieven waar ik mij vanuit Stroomopwaarts mee bezig mag houden. Het SEN is een netwerkorganisatie met als doel om de werkgelegenheid te bevorderen in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Dit gebeurt onder andere door diverse evenementen LEF LOONT! waarin onderwijs, overheid, maatschappelijke partners en ondernemers elkaar ontmoeten en inspireren. Helaas kan het najaarsevent niet live doorgaan wegens corona, dus verzinnen we een andere vorm. We gaan op een andere manier ontmoeting, inspiratie op het gebied van sociaal ondernemen organiseren.

Tijdens dit evenement wordt ook de MVO Trofee uitgereikt. 9 prachtige kandidaten zijn in de running. We geven ze letterlijk een gezicht door de mensen van de organisaties te fotograferen en besteden via de middelen van het SEN aandacht aan deze prachtige sociale ondernemers. Goed voor de ondernemers, goed voor de ondernemers en goed voorde werkgelegenheid van inwoners van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam.

En op 23 september worden de hippe scheurkalenders geleverd! Wat ben ik trots. Nu de verkoop in gang zetten en ervoor zorgen dat de 1.000 bestelde exemplaren een mooi onderkomen vinden. Ik bedenk hiervoor een slimme social mediastrategie, zoek contacten met lokale winkeliers en kijk welke afzetkanalen nog meer interessant zijn voor dit unieke product.

Oktober

Voor Stroomopwaarts staat deze maand in het teken van het digitale evenement LEF LOONT! We vinden een prachtige keynote speaker Jorgen Raymann en een super toffe locatie: de bovenste verdieping van het Mammoet gebouw. Tijdens LEF LOONT zoomen we in op het thema ‘geen jongere onnodig langs de kant’. Want iedereen kan zijn steentje bijdragen op het gebied van sociaal ondernemen. Ik schreef hier ook een blog over: een online event vol met verbinding en inspiratie.

Op de foto Raf Tripaldelli, directeur operations Mammoet + voorzitter Het Sociaal Economisch Netwerk + Jorgen Raymann)

Een belangrijk onderdeel van deze uitzending was de uitreiking van de MVO Trofee. Alle 9 deelnemers worden in de maanden september en oktober op een fraaie manier in beeld gebracht. Met als doel: laten zien dat sociaal ondernemen mogelijk is binnen vrijwel alle organisaties. En met effect.

November

Vanuit Stroomopwaarts krijg ik de vraag om een nieuw sociaal intranet voor Stroomopwaarts te implementeren en de website van Stroomopwaarts te optimaliseren. Ik ga hiervoor één dag extra werken.

Tevens lanceren we in deze maand het keurmerk ‘partner in sociaal ondernemen’ voor organisaties die zich bewezen hebben op het gebied van sociaal ondernemen. Een groot succes! Organisaties hebben behoefte om dit te tonen aan de buitenwereld, want het wordt steeds belangrijker voor consumenten en/of afnemers om te weten wat de filosofie van het bedrijf achter het product of de dienstverlening is.

Om het vooral feestelijk te houden, organiseren we corona-proof ondertekenmomenten, stellen we een toolkit beschikbaar voor ondernemers met daarin het logo dat ze op hun website kunnen plaatsen en richten we een speciaal deel op de de Stroomopwaarts website in over het Sociaal Werkpact MVS. Via de website kunnen ondernemers zich aanmelden.

Partner in sociaal ondernemen

December

We zijn aardig op weg met het sociaal intranet voor Stroomopwaarts. Het bouwen van een dergelijk platform is niet zo moeilijk, maar het valt of staat met het draagvlak van de organisatie. Daarom betrekken we verschillende groepen vroeg in het proces. We werken met ambassadeurs en zorgen dat teammanagers goed geïnformeerd zijn. Daarnaast zorgen we direct voor een grote actualisatieslag van documenten en informatie die op het huidige intranet van Stroomopwaarts staan.

En… we laten de medewerkers meedenken over een passende naam. Uiteindelijk wordt SNOW gekozen: een combinatie van SOW (de afkorting van Stroomopwaarts) en het nieuws van nu (NOW). Bij het kerstpakket ontvangen de medewerkers een ijskrabber met alvast een ‘warmmakertje’ voor het nieuwe sociale intranet. Wat kunnen ze straks verwachten en welke voordelen levert het op. Daarnaast gaan we werken met ambassadeurs van verschillende afdelingen van Stroomopwaarts die meepraten over de ontwikkeling van SNOW en zetten we een speciaal stakeholderstraject op. Want alles valt of staat met draagvlak.

SNOW ijskrabber

Tevens is dit de maand waarin de hippe scheurkalender massaal verkocht wordt. Nu, vrijdag 8 januari  ben ik er trots op om te melden dat alle 1.000 scheurkalender verkocht zijn! Hoe tof is dat! Ik ben trots!

Natuurlijk heb ik bovenstaande zeker niet alleen gerealiseerd. Ik kijk terug op fijne samenwerkingen met prachtige mensen. Eigenlijk teveel om op te noemen. Maar tjee wat geniet ik hiervan. Aan iedereen met wie ik het afgelopen jaar heb mogen samenwerken, een enorm ‘dank je wel’.

Op professioneel vlak kijk ik terug op een prachtig 2020, met veel fijne samenwerkingen, mooie projecten en prachtige resultaten. Hopelijk levert 2021 ons weer echte persoonlijke ontmoetingen op. Die gun ik jou, maar ook zeker mezelf!

Mijn plannen voor 2021?

Het uitvoeren van communicatieactiviteiten binnen het sociaal domein vind ik ontzettend mooi en waardevol. Ik denk dat hier nog veel te realiseren is. Eind januari rond ik mijn opdracht bij Stroomopwaarts af en hoop ik mijn kennis en expertise verder in te mogen zetten binnen een ander sociaal domein. Vooral het bewegen en motiveren van ondernemers en het laten zien hoe waardevol sociaal ondernemen is, vind ik nog wat onderbelicht. Ik zeg kans! 🙂

Daarnaast blijf ik het opzetten en implementeren van een sociaal intranet ontzettend tof vinden. Het meedenken en bouwen op technisch vlak zonder het sociale component uit het oog te verliezen (draagvlak creëren voor een optimale adoptie) vind ik een prachtige combinatie.

Maar ook het gericht inzetten van social media binnen een communicatiestrategie vind ik geweldig om te doen. Dit kan op verschillende vlakken: recruitment, maar ook de verkoop van een product of dienst. Dit jaar weer de nodige ervaring voor op mogen doen!

2021: ik ben er meer dan klaar voor en heb er zin in. Ik gun jou een fantastisch 2021, maak er wat van!

Cheers HNY

deze afbeelding plaats ik met de credits voor WijZE, wat een toffe verrassing ontving ik van Paul en Werner begin deze week

Tot slot

Begin maart ben ik weer beschikbaar voor een leuke interim opdracht! Denk je dat ik jou verder kan helpen? Stuur dan gerust een bericht naar info@estagram.nl en wie weet, werken we binnenkort samen!

Meer weten over mijn uitgevoerde opdrachten? Onder creaties heb ik deze verzameld.