communicatie adviseur sociaal domein
Wat een prachtig werkveld is het sociaal domein. Als participatiebedrijf van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam zet Stroomopwaarts zich dagelijks in om mensen weer op weg naar werk te helpen. Hier zijn ondernemers met een sociaal hart, hard voor nodig. Ik mag mij gedurende een half jaar bezig houden met het opstellen van de marketing-/communicatiestrategie voor een professionele ondernemersbenadering, het inrichten en implementeren van een nieuw sociaal intranet en het optimaliseren van de website.
communicatieadviseur sociaal domein
interim opdracht:
augustus 2020 – januari 2021
rol: communicatieadviseur
Stroomopwaarts is het participatiebedrijf van de gemeenten Vlaardingen, Maassluis en Schiedam. Een organisatie waar mensen uit deze gemeenten terecht kunnen voor bijvoorbeeld een bijstandsuitkering. Het doel van Stroomopwaarts is echter om deze klanten weer ‘rijp’ te maken voor de arbeidsmarkt. Want werk levert zoveel meer op dan alleen geld.
Ik mag mij bezig houden met het vraagstuk ondernemersbenadering
Want voor bovenstaande opgave zijn uiteraard ondernemers, bedrijven, organisaties nodig die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Binnen Stroomopwaarts wordt gewerkt aan de doorontwikkeling, want door het samenvoegen van verschillende organisaties vijf jaar geleden is dit moment van ‘finetuning’ vanuit het uitgangspunt klant centraal.
Vanuit de tijdelijke functie is de opdracht om een communicatiestrategie en bijbehorende middelen te ontwikkelen ter ondersteuning van de geformuleerde strategie van de werkgroep ondernemersbenadering.
Wenselijk effecten zijn waardevolle opdrachten/meer ondernemerscontacten en plaatsingen (banen) met een hogere tevredenheid, goed imago en grotere naamsbekendheid Stroomopwaarts als dé partner in sociaal ondernemen.
Hét Sociaal Economisch Netwerk (SEN)
Eén van de initiatieven die opgezet is door Stroomopwaarts ie het SEN. Een prachtig netwerk waar het onderwijs, overheid, bedrijfsleven en gemeenten bij elkaar worden gebracht. Met als doel: het optimliseren van de werkgelegenheid in de MVS-regio (Maassluis, Vlaardingen en Schiedam) en kansen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Want als het goed gaat met de inwoner, gaat het goed met de ondernemers in het gebied. Twee keer per jaar worden er events georganiseerd. Eind oktober ging dit volledig digitaal. En met succes. Meer hierover lees je in het artikel ‘online event vol verbinding en inspiratie’.
Als communicatieadviseur was ik verantwoordelijk voor de communicatie vanuit het SEN
Dit betekende o.a. het versturen van maandelijkse nieuwsbrieven, het bijhouden van de website en de organisatie van het najaarsevent LEF LOONT. Tijdens dit event werd ook de MVO ondernemer van 2020 gekozen. In aanloop van dit evenement zorgden we voor een flinke exposure van al die prachtige deelnemers aan de MVO Trofee. Ondernemers die stuk voor stuk de wereld een beetje mooier maken.
Via het SEN-netwerk wordt gezorgd voor verbinding en inspiratie. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder!
We zorgen voor een goede basis
Doordat Stroomopwaarts 5 jaar geleden is opgericht, wordt er nog gewerkt met verschillende systemen en formats. Het begint dus bij de basis op orde. Ook op communicatiegebied. Dit betekent uniforme communicatiemiddelen en er worden plannen gemaakt voor een goede landingspagina op het zakelijke deel van de Stroomopwaarts website. Ook wordt social media actiever ingezet en introduceer ik de contentkalender.
Communiceren doen we allemaal
Social media kan ook voor accountmanagers helpen om hun doelen te bereiken. Daarom wordt deze groep geholpen om meer te leren over het gericht inzetten van social media. En we introduceren, als onderdeel van het totale marketing-/communicatieplan het keurmerk ‘partner in sociaal ondernemen’. Want het uitstralen van sociaal ondernemerschap wordt ook voor werkgevers steeds belangrijker. Dit keurmerk wordt toegekend aan ondernemers die voldoen aan criteria. Naast het certificaat, ontvangen ondernemers ook een toolkit met daarin de logo’s die ze kunnen gebruiken in hun communicatieuitingen. Het keurmerk heeft een geledigheid van 2 jaar.
Implementatie sociaal intranet en optimalisatie website
In november is de opdracht uitgebreid met +1 dag extra (4 dagen totaal). Ik word projectleider van het nieuwe sociaal intranet en de optimalisatie van de website. Optimalisatiepunten voor de Stroomopwaarts website worden op de volgende manier geidentificeerd:
- via een sessie met medewerkers die klantcontact hebben
- uitvoering van een toegankelijkheidsonderzoek
- optimalisatiepunten vanuit werkgroepen die bezig zijn met de doorontwikkeling van Stroomopwaarts (waaronder dus de bedachte punten vanuit ondernemersbenadering)
Het nieuwe sociaal intranet van Stroomopwaarts krijgt mooie (samenwerkings)mogelijkheden. Iedereen kan berichten plaatsen en de startpagina is op eigen wijze in te delen. Slechts enkele voordelen van het nieuwe sociale intranet.
Een echt intranet voor en door medewerkers
Tijdens het inrichten van het nieuwe sociale intranet werken we nauw samen met ambassadeurs. Mensen van verschillende afdelingen, die werken vanuit verschillende locaties. Zij denken mee over de inrichting en de verdere implementatie van SNOW. Ja, dat is de gekozen naam. Voortgekomen uit een prijsvraag en met een meerderheid gekozen door medewerkers.
Stuk voor stuk worden meerdere groepen betrokken bij SNOW. Naast de ambassadeurs ook de teammanagers, want zij zullen straks een voorbeeldfunctie hebben in het gebruik van SNOW. En dit ook kunnen activeren binnen hun team(s). Want alles valt of staat met het gebruik. Op 22 maart wordt SNOW gelanceerd. Bij het kerstpakket kregen de medewerker als een mooie ‘warmmaker’. De enige, echte SNOW ijskrabber.