Eneco

Van januari 2020 tot en met eind juni 2020 heb ik gewerkt aan een prachtige opdracht bij Eneco als specialist arbeidsmarktcommunicatie. Mijn opdracht: Eneco positioneren als aantrekkelijke werkgever om de duurzame ambities van Eneco verder mogelijk te maken.

de opdracht

interim opdracht:
januari 2020 – juni 2020
rol: specialist arbeidsmarktcommunicatie

Om Eneco te positioneren als aantrekkelijke werkgever, zetten we zogenaamde doelgroepcampagnes op. Ook hield ik mij bezig met het optimaliseren van de zogenaamde ‘candidate journey’, met een slimme doorvertaling naar www.werkenbijeneco.nl

Voor de uitvoering van gerichte arbeidsmarktcommunicatie hebben we de propositie ‘Heel Nederland schakelt om naar slimmer, schoner en duurzamer’, doorvertaalt in de arbeidsmarktcommunicatie. Hiervoor ontwikkelde ik een copydoc. Een document voor recruiters, boordevol inspiratie om wervende arbeidsmarktcommunicatie in te zetten.

Wervingscampagne voor high potentials

Eneco Energy Trade zocht 6 high potential trainees voor het 2-jarig traineeship. Samen met Vonq ontwikkelde ik een aansprekende campagne met mooie resultaten:

  • bijna 500 kwalitatief zeer hoogwaardige sollicitaties
  • een 70% match van sollicitaties op de gezochte profielen
  • aanname van 6 trainees
  • met als mooie ‘bijvangst’ dat er voor de andere kandidaten gekeken wordt naar passende startersfuncties binnen Eneco (want de opbrengst was hoog!).

Als wervingscampagne zetten we Google Ads, Google Display en de social kanalen LinkedIn, Facebook en Instagram, zeer gericht in. We ontwikkelden zelf content. Een traject van drie maanden waarin we toewerkten naar een Inhousedag (wegens corona vervangen door een webinar) en de selectiedag.

Organiseren en opzetten van techniekcampagne

Vanuit verschilende business units kregen we als recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie de vraag om te helpen om lang lopende technische vacatures meer onder de aandacht te brengen bij de doelgroep(en). Technische mensen zijn schaars. Daarom stelden we een creatieve aanpak voor: verder kijken dan alleen één vacature en werken aan het employer brand Eneco voor verschillende technische doelgroepen. Deze aanpak is gepresenteerd aan verschillende technische MT’s. Resultaat: de business units zien het belang van gezamenlijk campagne voeren, investeren in het employer brand Eneco voor verschillende technische doelgroepen en hiermee een lange termijn focus. Zodat ook toekomstige vacatures sneller ingevuld worden.

Op dit moment vindt de uitwerking van deze campagne plaats. Ik ben nog steeds betrokken als adviseur voor het opzetten van een gedragen campagnestrategie.

Vooruitlopend op de campagne ontwikkelde ik:

  • (met bestaand beeldmateriaal, vanwege corona) een film die de veelzijdigheid van werken in techniek bij Eneco laat zien
  • een speciale expertisepagina techniek op de werkenbij-website met blogs voor functies waar regelmatig vacatures voor zijn

Kennis delen

Mijn kennis deel ik graag door middel van een blogreeks. In blog 1 sta ik stil bij de voorbereiding en organisatie voor een goede wervingscampagne. Tijdens een goede wervingscampagne werken verschillende organisaties samen. In de tweede blog geef ik praktische tips hoe je de juiste organisaties selecteert voor jouw vraagstuk.

LinkedIn bericht werving trainees
expertisepagina techniek werkenbij website Eneco