Interne lancering energiedisplays
Hoe zorg je op een leuke manier dat medewerkers meer weten over een prachtig project. Op zo’n manier dat ze ook wel mee willen doen?
Waterweg Wonen vindt dat duurzaamheid voor huurders betaalbaar en vanzelfsprekend moet zijn
Het vastgoed is hierop al aangepast aangepast. Alle huurwoningen beschikken over het (ruime) energielabel B niveau. Maar in het gedrag van huurders is ook nog iets te ‘winnen’. Daarom zet Waterweg Wonen ook in op bewustzijnsacties, bijvoorbeeld op het gebied van energieverbruik. Eén van deze acties is het cadeau geven van een energiedisplay aan alle hoofdhuurders.

Kant en klare oplevering van energiedisplays = direct starten
Om het hoogst mogelijke effect te realiseren, worden de energiedisplays geïnstalleerd bij huurders. En krijgen zij gerichte energiebesparingstips. Zo kunnen zij direct aan de slag met het besparen van energie. Goed voor de portomonnee en een duurzame toekomst.


Mijn rol
Ik ben als communicatieadviseur betrokken bij dit project. Hiervoor heb ik onder andere de communicatiestrategie vormgegeven. Globaal bestaat het project uit de volgende fasen:
- Proeffase
- Interne lancering
- Start van de externe campagne ‘energiedisplays’
Tijdens de proeffase hebben wijkmeesters en complexbeheerders 150 energiedisplays geïnstalleerd bij huurders. Hiervoor gaf ik uitvoering aan de bedachte strategie. Na het bezoek, moet de huurder nog even op het gemak informatie door kunnen lezen. Waarom krijg ik de energiedisplay, is deze echt gratis (ja!, het bestaat nog) en waar kunnen ze terecht met vragen als bijvoorbeeld de energiedisplay niet meer werkt.
Producten:
- aankondigingsbrieven
- folder
Deze fase is geëvalueerd. Zo weten we precies wat we nog aan kunnen passen voor de ‘grote uitrol’.
Extern winnen, is intern beginnen
Voor dit project hebben we ‘handjes’ nodig. Mensen die de energiedisplays bij huurders gaan installeren en huurders op weg helpen om te besparen op hun energieverbruik. Hoe leuk zou het zijn, als medewerkers hier invulling aan kunnen geven (‘geluksmakers’)?
Om medewerkers te informeren over het project energiedisplays en ‘geluksmakers’ te werven, bedacht ik het concept ‘hoe zit jij in je energie’. En prikten hiervoor 21 maart, de eerste lentedag. Het thema was doorgevoerd in een gezond broodje, vers sapje voor iedere medewerker, een leuk event (informatief maar ook met een grote lach) en een goodiebag tot slot. Voor iedere medewerker een persoonlijk tasje met daarin de folder, energiedisplay en een brief om je op te geven als ‘geluksmaker’.
Resultaat:
- hoge opkomst
- fijn om elkaar weer te zien
- gelachen (check!)
- 48 geworven ‘geluksmakers’
- met trots werd het event gedeeld op LinkedIn door de directeur-bestuurder en manager vastgoed
Medewerkers doen op deze manier ervaring op met de installatie van de energiedisplay en kunnen ook starten met het besparen van energie. Goed voor de portomonnee en voor een duurzame wereld.



Eind mei starten we de ‘grote uitrol’
De komende 2 jaar krijgen alle huurders een energiedisplay. Dit moeten we vooral praktisch vormgeven omdat we streven naar een gebruiksklare ‘oplevering’ Eind mei sluiten we aan bij het CV-onderhoud zodat huurders maar één keer thuis hoeven te zijn.
Elke fase evalueren we met de projectgroep, waarin medewerkers verschillende afdelingen vertegenwoordigen. Zo optimaliseren we continue.
Een prachtig project waar ik met trots mijn bijdrage aan lever!