Nationaal Park Hollandse Duinen

Het gebied Hollandse Duinen is een nationaal park in oprichting. Een prachtig gebied langs de Zuid-Hollandse kuststrook van Hoek van Holland tot Hillegom. Om te komen tot de formele status nationaal park is een stichting opgericht waar ik de opdracht vervul als marketing-/communicatiecoordinator.

de opdracht

Als marketing-/communicatiecoordinator werk ik aan een herkenbare gebiedsidentiteit. Passend bij de beoogde merk- en natuurwaarden.

Hierbij probeer ik zoveel mogelijk in co-creatie te doen samen met partners (Dunea, Staatsbosbeheer en Provincie Zuid-Holland en zo’n 40 partners in het gebied, waaronder 14 gemeenten). Om partners te faciliteren om de juiste elementen te schrijven en te tonen, is een Nationaal Park Hollandse Duinen toolkit ontwikkeld. Hierin zit een boilerplate, de verhaallijnen, de zogenaamde NPHD trechter en uiteraard het logo van Nationaal Park Hollandse Duinen en instructies.

De NPHD trechter
Er gebeurt al ontzettend veel in het gebied. Maar welke activiteit past nu bij het merk Nationaal Park Hollandse Duinen? En waarom past een motorcross activiteit in de duinen niet? Hiervoor is een zogenaamde trechter ontwikkeld. Hoe verder een activiteit door de trechter valt, des te meer zichtbaarheid er vanuit Nationaal Park Hollandse Duinen aan deze activiteiten gegeven kan worden.

Een slimme mix van functie en informatie
Je gaat steeds meer zien van Nationaal Park Hollandse Duinen in het gebied. Hierbij is de kunst om zoveel mogelijk één te zijn met de natuur. Geen extra borden, maar slimme combinaties van functies.

Eén van de uitwerkingen is de zogenaamde Nationaal Park Hollandse Duinen picknicktafel. Speciaal voor de kleinste bezoeker en natuurlijk de ouders. Deze tafel staat in de educatieve speeltuin Speelzandt, bij Nederzandt. Op een picknicktafel is een krasvaste, duurzame en UV bestendige plaat gemonteerd. Zo kun je tijdens het uitrusten meer zien en ontdekken over Nationaal Park Hollandse Duinen. Het ontwerp is gemaakt door T2 design en communicatie.

De Ontdekcampagne
Begin 2020 start de Ontdekcampagne. Een campagne waarin de ‘bewoner’ vertelt over zijn favoriete plek of plaats in het gebied. Dit wordt op aantrekkelijke wijze vastgelegd op film en in een interview. Deze verhalen worden geplot op een interactieve kaart die we tonen op de website maar ook in informatiecentra.

Onderdeel van deze campagne is ook de Nationaal Park Hollandse Duinen folder
Waarom is dit Nationaal Park Hollandse Duinen zo belangrijk en wat kun je allemaal in dit gebied ontdekken? Naar verwachting is deze eind 2019 klaar en verkrijgbaar op diverse plekken in het gebied.