Nationaal Park Hollandse Duinen i.o.

Het gebied Hollandse Duinen is een nationaal park in oprichting. Een prachtig gebied langs de Zuid-Hollandse kuststrook van Hoek van Holland tot Hillegom. Om te komen tot de formele status nationaal park is een stichting opgericht waar ik de opdracht heb vervuld als marketing-/communicatiecoördinator.

de opdracht

interim opdracht:
maart 2019 – december 2019
rol: marketing-/communicatiecoördinator 

Als marketing-/communicatiecoördinator werkte ik aan een herkenbare gebiedsidentiteit. Passend bij de beoogde merk- en natuurwaarden.

Ik zocht hierbij naar samenwerking en in co-creatie te werken met partners (Dunea, Staatsbosbeheer en Provincie Zuid-Holland en zo’n 40 partners in het gebied, waaronder 14 gemeenten). Om partners te faciliteren om de juiste elementen te schrijven en te tonen, is een Nationaal Park Hollandse Duinen toolkit ontwikkeld. Hierin zit een boilerplate, de verhaallijnen, de zogenaamde NPHD trechter en uiteraard het logo van Nationaal Park Hollandse Duinen en instructies.

De NPHD trechter
Er gebeurt al ontzettend veel in het gebied. Maar welke activiteit past nu bij het merk Nationaal Park Hollandse Duinen? En waarom past een motorcross activiteit in de duinen niet? Hiervoor ontwikkelde we een zogenaamde trechter. Hoe verder een activiteit door de trechter valt, des te meer zichtbaarheid er vanuit Nationaal Park Hollandse Duinen aan deze activiteiten gegeven kan worden.

Een slimme mix van functie en informatie
Je gaat steeds meer zien van Nationaal Park Hollandse Duinen in het gebied. Hierbij is de kunst om zoveel mogelijk één te zijn met de natuur. Geen extra borden, maar slimme combinaties van functies.

Eén van de uitwerkingen is de zogenaamde Nationaal Park Hollandse Duinen picknicktafel. Speciaal voor de kleinste bezoeker en natuurlijk de ouders. Deze tafel staat in de educatieve speeltuin Speelzandt, bij Nederzandt. Op een picknicktafel is een krasvaste, duurzame en UV bestendige plaat gemonteerd. Zo kun je tijdens het uitrusten meer zien en ontdekken over Nationaal Park Hollandse Duinen. Het ontwerp is gemaakt door T2 design en communicatie.

De Ontdekcampagne
Een mooie campagne die samen met partners is ontwikkeld. Bewoners van het gebied spelen hierin een hoofdrol. Zij vertellen welke waarde een bepaald gebied voor hun heeft. Deze verhalen worden vastgelegd in een aantrekkelijke film of interview. Om uiteindelijk geplot te worden op een interactieve kaart die we tonen op de website maar ook in informatiecentra.

Onderdeel van deze campagne is ook de Nationaal Park Hollandse Duinen folder

Ook heb ik gewerkt aan de Nationaal Park Hollandse Duinen folder. Deze is verkrijgbaar op diverse plekken in het gebied en laat de bezoeker nog meer mooie waarden van het gebied zien en ervaren.

Na afronding van deze opdracht heb ik een advies neergelegd hoe het marketing-/communicatieteam van deze projectorganisatie ingericht kan worden. Naast een coördinator bleek het ook raadzaam te zijn om een medewerker en een fondsenwerver aan te stellen. Op dit moment loopt de statusaanvraag voor het formaliseren van het Nationaal Park Hollandse Duinen.