Social campagne voor Tuinbouw Ondernemersprijs

Vestig de aandacht via een social media campagne op de Tuinbouw Ondernemersprijs, de genomineerden en de uiteindelijke winnaar’ , luidde deze mooie opdracht.

social media, prachtige kanalen voor het vergroten van het bereik

Een social media campagne kan uitstekend ingezet worden om het bereik onder de doelgroep (verder) te vergroten.

Al 33 jaar wordt de Tuinbouw Ondernemersprijs uitgereikt aan de tuinbouwondernemer die zich positief onderscheid van zijn (of haar) collega’s. Een deskundige jury toetst op verschillende thema’s zoals: duurzaamheid, innovatie, digitalisering, maar kijkt ook hoe de ondernemer op maatschappelijk vlak zijn steentje bijdraagt aan de samenleving.

Mensen die mij kennen weten dat ik een bijzondere band heb met de tuinbouw. Een hele eer dus om voor deze opdracht gevraagd te worden.

De uitwerking van de social campagne

  • Het draait om de ondernemers. In de campagne is de berichtgeving dus zoveel mogelijk vanuit het ondernemersperspectief ingestoken.
  • Op ‘social’ draait het om mooie (bewegende) beelden. Bij belangrijke gebeurtenissen is een professionele fotograaf en videograaf ingezet. Uiteraard hebben we deze beelden ingezet op de socials.
  • We zaten ‘op’ het nieuws. De verrassingsbezoeken aan de genomineerden waren ‘live’ te volgen via de socials Facebook, Twitter en Instagram.
  • Bij de genomineerde bedrijven is een mooie film gemaakt waarbij de ondernemers het bedrijf zelf presenteerde. Deze film zetten we ook in via de socials.
  • Bij social media draait het (nog meer) om actualiteit en relevantie. Tijdens de bekendmaking van de genomineerden en de prijsuitreiking zijn zoveel mogelijk live beelden gedeeld. Daarnaast deelden we actuele, relevante berichtgeving zo kort mogelijk op het nieuws (en waar mogelijk met foto).
  • De volgende ochtend is de aftermovie gedeeld op de socials, met een hoge weergave en betrokkenheid tot gevolg!
  • Tijdens de prijsuitreiking zijn mooie foto’s gemaakt. Ook is er een filmreportage gemaakt. De aftermovie is direct de ochtend erna gedeeld. De rest van de beelden zullen we in de komende periode ‘uitlichten’.
  • De beelden zijn ook beschikbaar gesteld aan de genomineerden. Zij kunnen deze beelden ook inzetten op hun (social) media kanalen.

 

 

Successen

Meten is weten. We kunnen trots zijn op de resultaten. Kort inzoomend:

 Twitter

  • #TopTuinbouw was binnen een half uur na de start van de prijsuitreiking ‘trending’. Eerst in Zuid-Holland en later in heel Nederland. Dit heeft tot 21:00 uur geduurd.
  • De tweets hebben in 28 dagen (16 december – 12 januari) gezorgd voor 36.000 weergaven.

 Facebook (16 december-12 januari)

  • Berichtenbereik: 9.500 (+356%)
  • Betrokkenheid bij bericht: 3000 (+606%)
  • Nieuwe pagina vind ik leuks: 58 (+1400%)
  • Bericht met de meeste betrokkenheid was de aftermovie die we direct de ochtend na de prijsuitreiking deelde.

 Instagram

  • Met Instagram is voornamelijk een jongere doelgroep bereikt
  • De volgers kwamen vooral uit het Westland
  • In totaal heeft het Instagram account geleid tot 3600 weergaven.

 

En natuurlijk deel ik ook de aftermovie van deze geweldige dag. Met Anthura als trotse winnaar van de Tuinbouw Ondernemersprijs 2019.