Hoe ‘vertel’ je jouw verhaal?

Ken jij ook die leraar die vol passie over het vak vertelt? Zo aanstekelijk dat je het vak nog echt leuk gaat vinden? Hoe je iets vertelt, bepaalt of de boodschap wordt ontvangen. Maar hoe vertel je nu jouw verhaal?

Zo ben ik echt van de Franse taal gaan houden door mevrouw Vis. Vol humor en met een persoonlijke noot gaf zij Franse les. En die arme meneer De Ruisscher, iedere wiskundeles was hij enorm zenuwachtig. Er bleef helaas weinig hangen van de lesstof. Als je een lezer kunt ‘raken’ met jouw verhaal, doet dit gevoelsmatig iets.

Wat is jouw verhaal?

Waar kun je anderen mee helpen? Wat vind jij belangrijk, waar sta je voor? Dit zijn belangrijke ingrediënten voor jouw verhaal. Schrijf actief (vermijd zinnen in de lijdende vorm) en geef met jouw verhaal antwoord op de vraag van jouw doelgroep(en) ‘what’s in it for me’. Gebruik voorbeelden of situaties die jouw doelgroep herkent.

Ken je doelgroep

Weet op wie jij je wil richten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door jouw doelgroep te visualiseren in de vorm van persona’s. Een persona is een ijkpersoon die je zo gedetailleerd mogelijk beschrijft. Jouw doelgroep kan uit meerdere persona’s bestaan. Voor Estagram zijn ‘Marije’ & ‘Joyce’ bijvoorbeeld persona’s voor freelance opdrachten. Marije is een communicatieadviseur van 43 jaar oud die binnen een middelgroot bedrijf verantwoordelijk is voor de interne en externe communicatie. Tijd voor een goede online strategie is er niet. Daarnaast moet ook de website van de organisatie hoognodig aangepakt worden. Binnen de organisatie is weinig kennis van websites en online strategie.

Joyce is programmamanager. Ze is 56 jaar en ziet de toegevoegde waarde in van communicatie voor het project. Ze heeft behoefte aan een duidelijke strategie, plan en uitvoering. Maar niet de capaciteit binnen het projectteam om dit verder vorm te geven. Estagram biedt tijdelijke ondersteuning voor het oplossen en uitvoeren van deze vraagstukken.

Door te werken met verschillende persona’s kun je jouw verhaal goed focussen op herkenbare situaties.

zusssMaak jouw verhaal persoonlijk

Kennis kun je op verschillende manieren overbrengen. Maak jouw verhaal persoonlijk, zorg ervoor dat de lezer onderdeel wordt van het verhaal. Ook een merk kun je persoonlijk maken. Kijk bijvoorbeeld naar Zusss, in alle uitingen een herkenbare stijl, unieke modellen en een eigenwijze inslag. Zowel in tekst (het verhaal) als beeld.

Gebruik humor

Uiteraard waar dit passend is. Een onverwachte wending in jouw verhaal zorgt ervoor dat de lezer ‘getriggerd’ wordt en hierdoor extra alert wordt. Want wie kent hondje Frekkel niet? De staatsloterij zette zich met deze campagne zo aan het einde van het jaar mooi op de kaart.

 

coolblueWees uniek

Heel verleidelijk om naar anderen te kijken. Maar kijk naar jezelf, er zijn al genoeg anderen. Maak jouw verhaal uniek! Coolblue vind ik een mooi voorbeeld. Medewerkers hebben functietitels als pakketknuffelaars, merkmoeder of praatjesmakers. Allemaal refererend naar de missie ‘alles voor een glimlach’. Verhalend ‘elektronica’ aan de man brengen waarbij medewerkers een zeer belangrijk onderdeel zijn. Coolblue heeft het tot kunst verheven.

Be real or be gone

Misschien een open deur, maar als je reclameteksten schrijft, zorg dan dat wat je vertelt echt zo is. Als je vertelt dat een tuinorchidee tegen -40 ºC kan, dan moet dit ook echt zo zijn. Anders heeft dit grote impact op jouw merk en jouw organisatie. Geen sprookjes, vertel alleen ware verhalen!

Werk met aantrekkelijke beelden

Last but not least, een erg belangrijk punt. Mooie vormgeving, goede en passende fotografie, het versterkt jouw boodschap. Zeker in deze tijd waarin de lezer weinig leest maar scannend artikelen bekijkt. Beelden zijn een belangrijke toevoeging voor jouw verhaal.

Ik hoop dat ik je met deze tips inspiratie heb gegeven om eens kritisch te kijken naar jouw verhaal. Heb je vragen of hulp nodig, bel of mail gerust. Mijn gegevens vind je op de contactpagina.