Website met impact
Koop rechtstreeks bij de teler

Ooit al eens bedacht, maar nooit de tijd genomen om het plan echt uit te voeren. De coronacrisis bracht het idee in een stroomversnelling. Ik merkte dat veel mensen graag een product wilde kopen bij de teler, maar dat het niet duidelijk was welke telers aan particulieren verkochten. De website www.productenuitlansingerland.nl zag het levenslicht!

Stilzitten zit niet in mijn aard. De coronacrisis raakt vooral de sierteeltsector hard. In één klap ligt alle handel stil en moeten producten vernietigd worden. We kunnen toch niet ‘lijdzaam’ toekijken? Actie! Bouwen aan het platform en op zoek naar vulling. In de avonduurtjes wel te verstaan want het gewone werk gaat ook gewoon door, gelukkig!

Site on air

Vier dagen later, vrijdag 27 maart 2020, was de site goed genoeg om te lanceren. En wauw wat een succes! 1200 unieke gebruikers op 1 dag, zaterdag 3300 unieke gebruikers. En nieuwe adressen erbij. Ook heb ik op verzoek een kaart gemaakt zodat een fietstour te combineren is met een leuke aankoop bij een teler. En natuurlijk een bijpassend logo, want als je het doet… dan doe je het goed!

De site voorziet in een behoefte

“We moeten meerdere keren per dag de snoeptomatenautomaat bijvullen”, aldus een reactie van een tomatenteler. “Mensen komen echt naar ons stalletje om onze boeketten te kopen, super tof.” Ook de leuke reacties van blije consumenten zijn ontzettend leuk om te lezen. En de nuchtere telers zien ook de waarde van dit initiatief en melden spontaan nieuwe verkoopacties aan.

Het succes?

‘Less is more’. Een aantrekkelijke frisse vormgeving. Er zit een goede zoekfunctie op de website en door middel van tags kunnen mensen zoeken op product en plaats. Ook de kaart voorziet in een behoefte.

Inmiddels is het gemiddelde bezoekersaantal op doordeweekse dagen rond de 500 unieke bezoekers vooral uit Lansingerland. Op zaterdagen worden 1.000 unieke bezoekers geteld. Mensen blijven gemiddeld 3 minuten op de website en bekijken meerdere pagina’s.

Het succes zit hem volgens mij in: elkaar willen helpen, de verbondenheid door mooie producten, heldere teksten met een menselijke ‘touch’, duidelijke sitestructuur, Google kaart waarop je snel de ‘deelnemende telers’ ziet, frisse vormgeving, goede foto’s en telkens iets nieuws.

Ook Facebook en Instagram geven meerwaarde aan de website. Hier zal ik later een nieuwe blog over schrijven. Want hier zitten voor mij ook wat ‘learnings’. 

Vergroten van betrokkenheid

In mijn communicatie-aanpak staat altijd de mens centraal. Ik hoop met deze website dat consumenten al dat moois dat geteeld wordt in Lansingerland (nog) meer gaan waarderen. Om dit resultaat te behalen zet ik diverse acties op. Zo heb ik via Facebook een oproep gedaan om de aankopen te showen. Hier werd goed gehoor aan gegeven. Ook onder de productpagina’s hebben mensen de gelegenheid om een reactie achter te laten. Dit stimuleert de interactie.

Veldboeket Producten uit LansingerlandDaarnaast ben ik gestart met het schrijven van blogs over gekochte of ontvangen artikelen. Vorige week deelde ik een blog over de aankoop van een veldboeket, bloembindster Merel merkte de week erna goed het effect. “Mensen kwamen echt gericht door de website het veldboeket halen”, gaf ze aan. “Ik kon het bijna niet bij binden.” 

Al deze acties zorgen voor verkeer naar de website en een groeiende community op Facebook en Instagram. Ook de lokale media is dit initiatief opgevallen. Zo schreef De Heraut een mooi artikel. Ook heb ik een radio interview mogen geven aan RTV Lansingerland.

Vervolg?

Content verrijken door menselijke ‘lading’ mee te geven. Dat is mijn next step. Ik ben dit initiatief gestart met het doel de glastuinbouwsector een klein steuntje in de rug te geven. Hiervoor heb ik geinvesteerd in de domeinnaam, het ontwerp van het logo, het site-ontwerp en uiteraard het vullen van de website. In principe voor een jaar. Of dit een vervolg krijgt, hangt af van de community. Blijven mensen en telers dit leuk vinden en zijn ze bereid door middel van een kleine vergoeding voor de hostingskosten te betalen? Naar nu blijkt wel, ik heb al wat mooie bijdragen mogen ontvangen.

In ieder geval lijkt dit nu een mooi, positief instrument voor zowel teler als particulier om wat lichtpuntjes te zien tijdens deze crisis. En daar heb ik toch mooi mijn steentje aan bij kunnen dragen. Dat maakt mij trots.